Opony letnie, opony zimowe, opony wielosezonowe – to musisz o nich wiedzieć!

Szereg nowych opon ustawionych na półce

Wydawać by się mogło, że znajomość nazwy rodzajów opon wystarczy, żeby wiedzieć który należy stosować w danym momencie roku. Jednak, ze względu na duże zawirowania pogodowe wielu kierowców nie wie, kiedy zmieniać opony na letnie, a kiedy na zimowe. Czy sugerować się datą rozpoczęcia zimy? A może momentem kiedy spadnie pierwszy śnieg?  Co więcej, wielu posiadaczy samochodów zastanawia się, czy opony zimowe są obowiązkowe i czy warto je w ogóle stosować. Odpowiedzi na te pytania i obszerne informacje na temat opon i ich użytkowania znajdziesz w poniższym artykule.

Rodzaje opon dostępnych na rynku

Na rynku motoryzacyjnym występują trzy główne rodzaje opon:

  • opony letnie – są przeznaczone do jazdy w ciepłym klimacie i na suchej oraz mokrej nawierzchni. Charakteryzują się elastyczną mieszanką gumy, która skutecznie trzyma się drogi;
  • opony zimowe – są stworzone do jazdy w zimowych warunkach, aby oferować bezpieczną i stabilną jazdę po zimnych, mokrych i śliskich drogach. Posiadają duże bieżniki umożliwiające odprowadzanie błota, śniegu i wody, co ułatwia jazdę w ciężkich warunkach;
  • opony wielosezonowe (całoroczne) – są odpowiednie do jazdy przez cały rok i poradzą sobie z różnymi warunkami drogowymi, takimi jak deszcz, śnieg i lodowate powierzchnie.

Opony letnie – dobra przyczepność nawet na mokrej nawierzchni

Opony letnie to specjalne opony, wykonane z mieszanek gumowych, przeznaczone do jazdy w okresie letnim. Posiadają one zwiększoną przyczepność oraz elastyczność, dzięki czemu umożliwiają lepszą kontrolę nad kierunkiem jazdy i przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa. Takie opony wyposaża się w zwiększoną liczbę rowków bieżnika, które usuwają wodę i eliminują lub minimalizują ryzyko aquaplaningu. Charakteryzują się one też mniejszym poziomem hałasu oraz niższymi oporami toczenia, dzięki czemu są ekonomiczniejsze i bardziej opłacalne w użytkowaniu.

Letnia opona na suchej nawierzchni

Opony zimowe – nie tylko gdy spadnie pierwszy śnieg

Opony zimowe są specjalnie zaprojektowane do zapewnienia bezpiecznego i skutecznego przystosowania się pojazdu do warunków pogodowych w okresie zimowym. Mają większy bieżnik niż opony letnie, aby lepiej trzymać się śliskiej i mokrej nawierzchni, która jest charakterystyczna dla wilgotnych i mroźnych pór roku. Posiadają odpowiednią ilość twardego kauczuku zmieszanego z naturalnymi składnikami gumowymi, aby zapewnić lepszą przyczepność w niskich temperaturach. W celu zapewnienia jeszcze lepszej przyczepności, zwłaszcza w terenach górskich, do opon często stosowane są łańcuchy. Na rynku dostępne są również opony zimowe z kolcami, ale są one nielegalne na drogach publicznych w Polsce. Mogą być użytkowane wyłącznie w pojazdach uczestniczących w rajdach i wyścigach zimowych.

Opona zimowa ze śniegiem znajdującym się w rowkach bieżnika

Opony wielosezonowe (całoroczne)

Opony wielosezonowe to rodzaj opon, które są zaprojektowane tak, aby pracować skutecznie w różnych warunkach pogodowych. Są wyborem dla właścicieli samochodów, którzy nie przepadają za zmianami opon lub kół, ponieważ nie trzeba ich wymieniać po każdym sezonie. Wielosezonowe opony, z reguły charakteryzują się dużą odpornością na ścieranie oraz dobrą przyczepnością na mokrych i suchych nawierzchniach drogowych. W przeciwieństwie do standardowych opon letnich lub zimowych, opony wielosezonowe są odporne na międzysezonowe zmiany temperatury i przegrzanie, ale czy naprawdę stanowią idealny wybór dla kierowców?

Opony zimowe, czy wielosezonowe – które wybrać?

Mówi się, że opony całoroczne są bardziej opłacalne i komfortowe, bowiem jedna para może być używana zarówno latem, jak i zimą. Jednak, jeśli chodzi o właściwości jezdne, zimówki są zazwyczaj lepsze od opon całorocznych. Zimowe opony mają specjalną mieszankę gumy, która tworzy bardziej zaawansowany profil do przyczepności w niskich temperaturach. Ma także większy bieżnik dla lepszego trzymania się na śniegu i lodzie. Wybór zawsze należy do kierowcy, ale w mroźne dni, kiedy nawierzchnia jezdni jest mocno oblodzona, może to być mało bezpieczne rozwiązanie.

Jak wybrać opony – oznaczenie i rozmiar

Załóżmy, że chcesz kupić nowe opony zimowe do swojego świeżo zakupionego samochodu. Większość kierowców nie zna się na wulkanizacji tak dobrze, żeby samodzielnie na oko z całkowitą pewnością określić rozmiar opon, jaki pasuje do danego modelu auta. Zasada doboru opon jest bardzo prosta – kieruj się zaleceniami producenta wybierając opony zgodnie z oficjalną homologacją. Spróbujemy przedstawić ten proces krok po kroku: 

  • Sprawdź informacje na temat Twojego samochodu w instrukcji obsługi lub na stronie internetowej producenta samochodu, aby uzyskać wymagane oznaczenia opon. 
  • Sprawdź informacje umieszczone na boku Twojej obecnej opony, aby zobaczyć jej rozmiar i parametry.
  • Porównaj wymagane oznaczenia z informacjami zawartymi w instrukcji samochodu lub oznaczeniami znajdującymi się od wnęki drzwi kierowcy (na słupku B) lub pod maską. Często są tam też informacje odnośnie odpowiedniego ciśnienia opon. 
  • Upewnij się, że wybierasz oponę z minimum dwiema bezpiecznymi klasami prędkości.
  • Jeśli masz jakieś pytania dotyczące doboru odpowiedniego rozmiaru opon, skontaktuj się ze swoim lokalnym mechanikiem lub sprzedawcą opon.

Drugi punkt zakłada odczytanie informacji z oznaczenia znajdującego się na oponie. Zazwyczaj spisanie tych parametrów i podanie ich sprzedawcy załatwia sprawę. Korzystając z okazji wyjaśnimy co oznaczają poszczególne znaki znajdujące się w ciągu liczbowo-literowym na oponie. Jako przykład weźmiemy opony letnie 205/55/16r. Najczęściej znajdziemy na nich grafikę chmurki z deszczem lub słońcem, podczas gdy zimowa wersja posiada symbol płatka śniegu na tle gór. Ciąg liczbowo-literowy 205/55r16 określa dokładne parametry opony:

  • 205 to szerokość opony wyrażona w milimetrach, 
  • 55 to procentowy stosunek wysokości do szerokości opony określający jej profil,
  • R to oznaczenie konstrukcji opony (R-radialna, D-diagonalna),
  • 16 to średnica felgi podana w calach.

Kiedy należy zmieniać opony?

Wszystko zależy od tego, jaki typ opon posiadamy. Opony całoroczne nie wymagają zmiany po każdym sezonie. Jednakże należy regularnie sprawdzać ich stan pod kątem zużycia, a także odpowiedniego wyważenia. Wymiana opon na nowy model może być również konieczna po wypadku drogowym, w którym obecne ogumienie uległo uszkodzeniu. 

Opony sezonowe, czyli letnie i zimowe zmienia się nieco częściej. Jak sama nazwa wskazuje opony zimowe są do jazdy w zimę, a letnie do jazdy latem. Jak jednak konkretnie określić kiedy wymienić opony na zimowe? Zawsze z pierwszym dniem kalendarzowej zimy? Specjaliści doradzają, aby zmiany opon letnich na zimowe dokonywać, gdy temperatura dobowa spadnie poniżej 6 stopni Celsjusza. A kiedy wymienić opony na letnie? Złota zasada mówi o tym, że z opon zimowych możemy zrezygnować, gdy temperatura powietrza zacznie sięgać dobowo minimum 7 stopni Celsjusza.

Niezależnie czy są to opony letnie czy zimowe, należy również regularnie kontrolować stopień ich zużycia oraz stan felg. Przekroczenie minimalnej głębokości bieżnika lub uszkodzenie opon oznacza, że należy je niezwłocznie wymienić.

Wymiana opon – kiedy jest konieczna?

Wymiana opon jest konieczna, gdy zużywają się lub stają się niebezpiecznie cienkie. W przypadku letnich opon samochodowych wymiana powinna nastąpić, gdy głębokość bieżnika spadnie poniżej 3-4 milimetrów. W przypadku opon zimowych dotyczy to głębokości 1,6 milimetra. Ponadto należy zwrócić uwagę na dzień produkcji opony, który podawany jest czterema ostatnimi cyframi numeru DOT. Opona ma około pięciu lat żywotności – po tym czasie ryzyko awarii wzrasta i wymiana jest konieczna.

Przy wymianie opon warto poprosić wulkanizatora lub mechanika o określenie ich stanu. Przykładowo odwiedzając nasz autoryzowany serwis Mitsubishi Lublin czy KIA, nasi specjaliści z chęcią udzielą Ci takich informacji. W razie konieczności – doradzą za jakimi oponami warto się rozejrzeć.

Warto pamiętać, że po zużyciu się opony, można jeszcze przywrócić jej początkowe właściwości jezdne. Przykładem mogą być opony zimowe bieżnikowane, które odnawia się poprzez nałożenie nowej warstwy bieżnika. W sytuacji, gdy opona jest bardzo zużyta, oprócz nałożenia nowej warstwy, dokonuje się również pogłębiania bieżnika.

Ile trwa wymiana opon?

Zakładając, że wymianę realizuje doświadczony mechanik, czas wymiany opon wynosi od 15 do 30 minut. Czynnikami, które mają wpływ na czas trwania wymiany, są rodzaj opony, czy felga jest aluminiowa czy stalowa, sprawdzenie czy felga jest prosta, oraz czy istnieje konieczność wyważenia koła.

Ile kosztuje wymiana opon?

Cena wymiany opon zależy od wielu czynników, takich jak rozmiar i rodzaj pojazdu oraz miejsce wymiany, czy wyważanie. Koszt wymiany będzie się wahał w granicach od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Najczęściej są to kwoty w granicach od 70 do 200 zł.

Stan opon a prawo – czy w Polsce jest obowiązek wymiany opon z letnich na zimowe i zimowych na letnie?

Oficjalnie, w Polsce nie ma nakazu zmiany opon z letnich na zimowe oraz z zimowych na letnie. W praktyce wygląda to tak, że policjant dokonujący kontroli w momencie stwierdzenia niedostosowania pojazdu do trudnych warunków drogowych może ukarać kierowcę mandatem w wysokości do 3 000 zł. Choć obowiązku nie ma, to funkcjonariusze policji pouczają, że ze względu na warunki pogodowe, stosowanie opon dostosowanych do jazdy po określonym typie nawierzchni jest zdecydowanie zalecane.