Wraz z nadchodzącą zimą, kierowcy zaczynają się zastanawiać kiedy będzie najlepszy czas na zmianę opon. Niektórzy zadają sobie też pytanie czy w ogóle trzeba zmieniać opony na zimowe. Przepisy dotyczące tego działania różnią się w zależności od kraju, a w Polsce trwają nad nim ciągłe rozmowy i ustalenia. Niemniej jednak, mimo wszystko, zmiana opon na zimowe wydaje się być rozsądnym rozwiązaniem, jeżeli cenimy sobie bezpieczne podróżowanie. Jeśli zastanawia Cię temat zmiany opon, to nasz artykuł dostarczy Ci cennych informacji.
Dlaczego zmieniamy opony na zimowe?
Temat zmiany opon zaczyna towarzyszyć kierowcom jak tylko jesienią na dworze zaczyna robić się znacznie chłodniej, a już zwłaszcza, gdy z wiadomościach głośno o pierwszych przymrozkach. Świadomość, że opony są dostosowane do warunków zimowych pozwala na spokojniejszą głowę podczas jazdy. Należy jednak pamiętać, że same opony nie zdziałają cudów, a zima potrafi być nieprzewidywalna.
Głównym powodem zmiany ogumienia na zimowe jest fakt, że letnie opony, ze względu na swoją specyfikę stają się twarde pod wpływem temperatury, przez co nie zapewniają odpowiedniej przyczepności podczas jazdy. Na nawierzchni pokrytej śniegiem lub lodem znacznie wydłużają one drogę hamowania i stają się niebezpieczne, ponieważ przez brak elastyczności mogą pęknąć. Natomiast opona zimowa dzięki swoim właściwościom, dostosowuje się do warunków zimowych i zapewnia bezpieczeństwo w czasie podróży samochodami marki Kia.
Czy w Polsce jest obowiązek wymiany opon na zimowe?
W Polsce nie ma oficjalnego obowiązku zmiany opon na zimowe. Nie jest to w żaden sposób unormowane prawnie, jednak jest zdecydowanie zalecane. Powinien to podpowiadać również zdrowy rozsądek, podyktowany wiedzą na temat niebezpieczeństwa, jakie niesie za sobą jazda na oponach letnich w czasie zimy. W 2022 roku co prawda dużo mówiło się o wprowadzeniu do Polski, od 1 listopada, obowiązku sezonowej zmiany opon. Plany te jednak nie zakończyły się sukcesem. Natomiast w innych krajach Europy, taki obowiązek został unormowany przepisami i funkcjonuje po dzień dzisiejszy.
Europejskie przepisy na temat zmiany opon
W zależności od kraju, zmiana opon może być obowiązkowa w danym terminie, po przekroczeniu którego niezastosowanie się do przepisu skutkuje odpowiedzialnością finansową. W niektórych miejscach, zimówki powinno się zakładać, kiedy dyktują to warunki atmosferyczne lub znaki. Spójrzmy zatem jak przedstawia się ta sytuacja w poszczególnych krajach Europy:
- Austria (od 1 listopada do 15 kwietnia),
- Chorwacja (w zimowych warunkach),
- Czechy (od 1 listopada do 31 marca),
- Estonia (od 1 grudnia do 1 marca),
- Finlandia (od 1 grudnia do końca lutego),
- Francja (gdy zobowiązuje do tego odpowiedni znak drogowy),
- Hiszpania (gdy zobowiązuje do tego odpowiedni znak drogowy),
- Luksemburg (w zimowych warunkach),
- Łotwa (od 1 grudnia do 1 marca),
- Niemcy (w zimowych warunkach),
- Norwegia (w zimowych warunkach),
- Rumunia (od 1 listopada do 31 marca),
- Słowacja (w zimowych warunkach),
- Słowenia (od 15 listopada do 15 marca),
- Szwecja (od 1 grudnia do 31 marca),
- Włochy (gdy zobowiązuje do tego odpowiedni znak drogowy).
Czym różnią się opony zimowe od letnich?
Opony zimowe zapewniają lepszą przyczepność podczas jazdy w warunkach zimowych, szczególnie po śliskiej nawierzchni pokrytej śniegiem lub lodem. Nazywane przez nas potocznie “zimówki” składają się z większej ilości naturalnego kauczuku, dzięki czemu posiadają bardziej miękką strukturą. Wzajemne oddziaływanie kauczukowej mieszanki opony i nawierzchni drogi zmienia się wraz ze zmianą temperatury. Wpływa to na lepszą przyczepność opony, co z kolei skraca drogę hamowania i pomaga w lepszej kontroli nad pojazdem. Zaletą zimowych opon jest również głęboki bieżnik z nacięciami, które wbijają się w śnieg i przyczepiają do lodu.
Letnia opona składa się z mieszanki przeznaczonej do ciepłej pogody. Gdy temperatura spada, guma sztywnieje. Nawet jeśli nie ma śniegu ani lodu, przez niską temperaturę opona traci przyczepność i może stanowić zagrożenie dla podróżujących. Dodatkowo opony letnie mają niski opór toczenia, co skutkuje długą drogą hamowania na śliskiej nawierzchni. Specyfika zachowania opony letniej w warunkach zimowych stwarza też niebezpieczeństwo dla niej samej – tracąc elastyczność podnosi ryzyko odpryskiwania zbyt sztywnego bloku bieżnika lub doprowadza nawet do pęknięcia opony.
Wymiana opon na zimowe – kiedy?
W Polsce przyjęło się, że opony zmieniamy na zimowe w momencie, kiedy w czasie poruszania się autem temperatura powietrza jest mniejsza niż 7-8 stopni Celsjusza. Stacje meteorologiczne, kontrolujące stan pogody, udostępniają w internecie długoterminowe prognozy, na podstawie których mniej więcej można oceniać jakiego dnia w danym województwie temperatura dojdzie do tego stanu. Można znaleźć nawet strony, które prowadzą i aktualizują tabelki na ten temat.
Wulkanizatorzy natomiast, zalecają wymianę opon, kiedy średnia dobowa temperatura utrzymuje się poniżej 7 stopni Celsjusza. Jeśli zatem prognozy pogody sugerują, że nastąpi ochłodzenie, warto wybrać się do zakładu wulkanizacyjnego około tydzień wcześniej niż jeździć na oponach letnich do opadów pierwszego śniegu i dać się zaskoczyć zimie.
Czy warto kupować używane zimówki?
Eksperci polskiego przemysłu oponiarskiego zdecydowanie odradzają kupowanie używanych zimówek. Są zdania, że przeszłość opony nigdy nie jest do końca znana, a rzetelność sprzedawcy to sprawa indywidualna. W sytuacji, gdy chodzi o bezpieczeństwo zdrowia i życia, lepiej dmuchać na zimne niż się rozczarować. Opona używana mogła np. uczestniczyć w wypadku lub kilka miesięcy jeździć niedopompowana, co nie będzie widoczne “gołym okiem”, a może znacznie wpłynąć na jej wypadkowość.
Pomijając już jednak kwestie rzetelności sprzedaży i ukrytych faktów, naturalnym zjawiskiem jest zużywanie się bieżnika opony. Jeżeli taki bieżnik jest za mały i wyząbkowany, nie będzie w stanie w odpowiedni sposób przyczepiać się do śniegu czy lodu. Do tego dochodzi możliwość posiadania innych usterek technicznych ogumienia, wynikających np. z nieprawidłowego przechowywania opon lub niekontrolowania ciśnienia, co wpływa na elastyczność materiału opon i ich zachowania podczas jazdy. Problem może stanowić również zniszczona stopka po nieumiejętnym montażu lub niezauważalne wady fabryczne, przez które nie da się wyważyć opony.
Zakup używanych opon zimowych może być jednak dla niektórych opłacalną opcją. Zwłaszcza, gdy takie osoby nie jeżdżą zbyt często zimą lub mieszkają w miejscu, gdzie warunkom zimowym daleko do ekstremalnych. Trzeba jednak pamiętać o tym, aby przed zakupem upewnić się, czy mają wystarczającą żywotność bieżnika i nie posiadają znaczących uszkodzeń. Jeśli nie jesteś do końca pewny czy wybrane opony spełniają wymagania, wybierz się po nie np. z pomocą zaprzyjaźnionego wulkanizatora lub doświadczonego towarzysza.
A może opony całoroczne?
Opony całoroczne, nawet tych najlepszych marek, są dobrym rozwiązaniem na łagodne warunki zimowe. W przypadku, gdy minusowa temperatura utrzymuje się długo, śniegu jest coraz więcej, a na drogach pojawia się lód, nawet takie opony mogą zawieść. Opona całoroczna zapewnia dobre prowadzenie i dobrą wydajność hamowania na suchych i mokrych nawierzchniach ale trzeba kontrolować zarówno reakcje samochodu jak i zmieniające się sytuacje pogodowe.
Dzięki oponom całorocznym kierowcy mogą zaoszczędzić pieniądze i czas oraz zmniejszyć wysiłek wymagany do sezonowej wymiany opon. Jeśli nie masz pewności, co do wyboru opon, skontaktuj się z lokalnym wulkanizatorem, aby uzyskać indywidualną poradę.
Ile kosztuje wymiana opon na zimowe?
Koszt wymiany opon jest uzależnione od kilku czynników, a w tym również od miejsca oraz regionu, w którym będzie wykonywana usługa. Na ostateczną cenę wpływa wielkość i rodzaj felg, rodzaj posiadanych opon oraz wyważenie. Podstawowy zestaw takiej usługi, zakładający standardowe opony ze stalowymi felgami 15-16 cali, wynosi około 140-160 zł za cztery koła. Posiadacze mniejszych felg, mogą liczyć na cenę około 120 zł, a większych lub aluminiowych na około 180-200 zł. Zazwyczaj warsztaty starają się nie przekraczać kwoty 200 zł za taką usługę, jednak jeśli auto jest nowoczesne i wyposażone w czujniki, które potrzebują dodatkowej kalibracji, cena może wzrosnąć do nawet 250-300 zł.
Na co zwrócić uwagę podczas wymiany opon na zimowe?
Wymieniając opony zimowe trzeba zwrócić uwagę na podstawowe rzeczy, takie jak:
- techniczny stan ogumienia – czy nie posiadają widocznych uszkodzeń (rysy, pęknięcia, wybrzuszenia lub wykruszenia);
- głębokość bieżnika – nie może być on zbyt mały, muszą być obecne ząbki, aby miał możliwość prawidłowo funkcjonować; eksperci zalecają aby bieżnik miał długość minimum 4 mm;
- zgodność ze sobą wszystkich czterech opon – ogólny stopień zużycia: rozmiar, długość bieżnika, indeks nośności i prędkości;
- eksploatacja i przechowywanie – w przypadku używanych już opon, trzeba zastanowić się czy znajdowały się w odpowiedniej temperaturze i ułożeniu, bo może to mieć wpływ na ich stan ogumienia; znacznie ma także dbanie o odpowiednie ciśnienie, nawet jeśli opona nie jest użytkowana.
Podsumowanie
Pomimo iż w Polsce nie ma odgórnego nakazu sezonowej wymiany opon na zimowe, działanie to powinno być głosem rozsądku każdego kierowcy. Nawet poruszanie się w oponach całorocznych renomowanych firm, wymaga kontrolowania zachowania się opon i całego pojazdu, a także sprawdzania stanu pogody, by nie dać się zaskoczyć jej nagłemu pogorszeniu. Wymiana na zimówki może zaoszczędzić sporo stresu podczas jazdy po nawierzchni pokrytej śniegiem lub lodem.
Wiadomo, że wymiana opon nie zapewnia stuprocentowej pewności, że na drodze nic się nie wydarzy, ponieważ w głównej mierze wszystko zależy od zachowania i umiejętności kierowców. Jednak takie “dmuchanie na zimne” pomaga w zachowaniu bezpieczeństwa oraz łatwiejszym kontrolowaniu samochodu. Odpowiednie wyposażenie i dostosowanie auta do warunków panujących na drodze to odpowiedzialność prowadzącego. Warto też pamiętać, że obowiązkiem kierowcy jest poruszanie się pojazdem sprawnym technicznie oraz nie stwarzającym zagrożenia na drodze.