PHEV – technologia hybrydowa na miarę XXI wieku!

  • przez
Ładowanie samochodu hybrydowego

Chciałbyś kupić samochód elektryczny, ale obawiasz się, że nie sprawdzi się na dłuższe trasy, a jazda nim będzie mało dynamiczna? Na pewno jesteś świadomy, że hybrydy typu HEV także mają swoje wady. Przez brak możliwości ładowania z zewnętrznego źródła prądu nie jesteśmy w stanie znacząco obniżyć kosztów jazdy. Jeśli chciałbyś połączyć zalety auta elektrycznego i spalinowego, poznaj nowe rozwiązanie: hybrydę PHEV. 

Co to jest PHEV?

Co to znaczy PHEV? To zupełnie nowy rodzaj hybrydy – hybryda plug-in będąca połączeniem silnika spalinowego i elektrycznego. Samochodem PHEV możemy poruszać się bezemisyjnie ładując go ze zwykłego domowego gniazdka 230V czy też z publicznej ładowarki, ale również spalinowo. Auta z takim napędem są tańsze w użytkowaniu. Potrafią jeździć zupełnie bezemisyjnie, a dodatkowo, cechuje je większa dynamika jazdy niż samochody HEV. 

Jak działa hybryda plug-in?

Aby wyjaśnić działanie hybrydy PHEV, weźmy za przykład najnowszy model Mitsubishi Eclipse Cross, który posiada napęd sterowany za pomocą komputera decydującego o tym, który mechanizm w danej chwili jazdy jest najbardziej optymalny. Może pracować tylko jeden z silników, ale także oba na raz. Co ważne, podczas hamowania i odpuszczania gazu silnik elektryczny zmienia się w generator prądu – odzyskiwana energia gromadzona jest w akumulatorach. Nowe samochody Mitsubishi (wyposażone w silniki hybrid plug-in) łączą w sobie zalety napędu elektrycznego i spalinowego. Umożliwiają codzienną, zeroemisyjną jazdę po mieście, ale także mają duży zasięg i dają możliwość łatwego tankowania na trasie. Współpraca obu silników znacząco poprawia dynamikę jazdy. 

Różnica między standardową hybrydą a hybrydą plug-in

Jakie są więc zasadnicze różnice między hybrydą PHEV a popularną hybrydą typu HEV? Przede wszystkim, samochody HEV tankujemy tak samo, jak samochody z napędem spalinowym – na stacjach paliw, a zarządzanie energią pozostawiamy komputerowi. Nie mamy tu natomiast możliwości ładowania prądem – a więc nie możemy skorzystać z tańszej energii elektrycznej. Standardowe hybrydy bez udziału silnika spalinowego mogą pokonać bardzo krótki dystans – w przeciwieństwie do samochodów PHEV. Auta z silnikami hybrydowymi plug-in wyposażone są w większą baterię trakcyjną. Z kolei ładowanie prądem z domowego gniazdka umożliwia nam tańsze, bezemisyjne codzienne dojazdy do pracy. 

Czy PHEV jest najlepszym wyborem?

Ze względu na wyżej wymienione zalety, samochody z hybrydą plug-in są doskonałą opcją, z której korzystać można na różne sposoby. To dobra opcja dla każdego, kto ma możliwość ładowania auta w domu i korzystanie z nocnej, tańszej taryfy energii elektrycznej. Bateria w samochodach PHEV pozwala na pełne naładowanie rozładowanego samochodu przez noc. Dwa silniki dają nam także większy zasięg – zasięg samochodów PHEV to suma zasięgu silnika spalinowego oraz silnika elektrycznego. Hybrydy typu plug-in pozwalają nam więc na jazdę tańszą, dłuższą, dynamiczniejszą i bardziej ekonomiczną niż hybrydy HEV, a tym bardziej samochody z silnikami spalinowymi. Zachęcamy do skorzystania z możliwości zarezerwowania jazdy próbnej w Technotop i wyrobienia sobie własnej oceny na temat działania hybryd typu PHEV. 

Jakie auta wyposażone są w silniki hybrydowe plug-in?

Wśród marek oferujących samochody hybrydowe PHEV znajdziemy między innymi Mitsubishi. Jednym z modeli Mitsubishi jest Elipse Cross PHEV produkowany od 2021 roku. Auto łączy cechy sportowego cuple i przestronnego suva. Gwarantuje komfort jazdy dla pięciu pasażerów i duży, 360-litrowy bagażnik. Eclipse Cross posiada dwa silniki elektryczne oraz silnik benzynowy o pojemności 2,4l. Jego łączna moc to 188 koni mechanicznych. Hybryda Mitsubishi to napęd na 4 koła i cicha, bezstopniowa przekładnia automatyczna. To auto ze sportowym zacięciem, które sprawdzi się zarówno w mieście, jak i na trasie. 

Ciekawą ofertę samochodów PHEV posiada także marka KIA. Wśród modeli z hybrydą plug-in znajdziemy KIA CEED KOMBI PHEV, KIA XCEED PHEV oraz KIA Sorento PHEV. KIA CEED KOMBI PHEV to jedna z najtańszych hybryd plug-in dostępnych na rynku – warto wziąć ją pod uwagę, jeśli szukamy jedynego auta rodzinnego. KIA XCEED PHEV będzie świetnym wyborem dla osób dojeżdżających do pracy do 40 km. Z instalacją fotowoltaiczną, auto będzie ekologicznym wyborem nie tylko na co dzień, ale też na dłuższe trasy. KIA Sorento PHEV to natomiast bardzo komfortowa, ekologiczna i oszczędna opcja dla każdego, kto takim samochodem chciałby poruszać się głównie po mieście.Jeśli szukasz bransoletki. Jest coś dla każdego wyglądu, od dopasowanych do ciała po strukturalne, od mankietów po bransoletki łańcuszkowe i mankiety.

Czy technologia hybrid plug-in zwiększa awaryjność?

Jak każda nowa technologia, hybryda plug-in budzi wiele pytań i wątpliwości w temacie awaryjności. Czy jest się jednak czego obawiać? Rzeczywiście, jak często bywa w przypadku zupełnie nowych rozwiązań, początkowo producenci zaliczyli kilka wpadek. Problemy jednak udało się bardzo szybko wyeliminować i obecnie awaryjność hybryd plug-in nie odbiega od awaryjności samochodów z silnikami spalinowymi

Należy pamiętać, że w autach hybrydowych PHEV następuje dość szybka degradacja akumulatorów – jest to zjawisko zupełnie normalne. Zazwyczaj po przejechaniu ok. 200 000 km akumulatory tracą 20-30% sprawności i producenci przyznają to otwarcie. Poza tym jednak takie samochody nie generują żadnych dodatkowych kosztów, które mogłyby sprawić, że ich zakup przestałby być opłacalny.