PHEV – technologia hybrydowa na miarę XXI wieku!

Ładowanie samochodu hybrydowego

Chciałbyś kupić samochód elektryczny, ale obawiasz się, że nie sprawdzi się na dłuższe trasy, a jazda nim będzie mało dynamiczna? Na pewno jesteś świadomy, że hybrydy typu HEV także mają swoje wady. Przez brak możliwości ładowania z zewnętrznego źródła prądu nie jesteśmy w stanie znacząco obniżyć kosztów jazdy. Jeśli chciałbyś połączyć zalety auta elektrycznego i spalinowego, poznaj nowe rozwiązanie: hybrydę PHEV. 

Co to jest PHEV?

Co to znaczy PHEV? To zupełnie nowy rodzaj hybrydy – hybryda plug-in będąca połączeniem silnika spalinowego i elektrycznego. Samochodem PHEV możemy poruszać się bezemisyjnie ładując go ze zwykłego domowego gniazdka 230V czy też z publicznej ładowarki, ale również spalinowo. Auta z takim napędem są tańsze w użytkowaniu. Potrafią jeździć zupełnie bezemisyjnie, a dodatkowo, cechuje je większa dynamika jazdy niż samochody HEV. 

Jak działa hybryda plug-in?

Aby wyjaśnić działanie hybrydy PHEV, weźmy za przykład najnowszy model Mitsubishi Eclipse Cross, który posiada napęd sterowany za pomocą komputera decydującego o tym, który mechanizm w danej chwili jazdy jest najbardziej optymalny. Może pracować tylko jeden z silników, ale także oba na raz. Co ważne, podczas hamowania i odpuszczania gazu silnik elektryczny zmienia się w generator prądu – odzyskiwana energia gromadzona jest w akumulatorach. Nowe samochody Mitsubishi (wyposażone w silniki hybrid plug-in) łączą w sobie zalety napędu elektrycznego i spalinowego. Umożliwiają codzienną, zeroemisyjną jazdę po mieście, ale także mają duży zasięg i dają możliwość łatwego tankowania na trasie. Współpraca obu silników znacząco poprawia dynamikę jazdy. 

Różnica między standardową hybrydą a hybrydą plug-in

Jakie są więc zasadnicze różnice między hybrydą PHEV a popularną hybrydą typu HEV? Przede wszystkim, samochody HEV tankujemy tak samo, jak samochody z napędem spalinowym – na stacjach paliw, a zarządzanie energią pozostawiamy komputerowi. Nie mamy tu natomiast możliwości ładowania prądem – a więc nie możemy skorzystać z tańszej energii elektrycznej. Standardowe hybrydy bez udziału silnika spalinowego mogą pokonać bardzo krótki dystans – w przeciwieństwie do samochodów PHEV. Auta z silnikami hybrydowymi plug-in wyposażone są w większą baterię trakcyjną. Z kolei ładowanie prądem z domowego gniazdka umożliwia nam tańsze, bezemisyjne codzienne dojazdy do pracy. 

Czy PHEV jest najlepszym wyborem?

Ze względu na wyżej wymienione zalety, samochody z hybrydą plug-in są doskonałą opcją, z której korzystać można na różne sposoby. To dobra opcja dla każdego, kto ma możliwość ładowania auta w domu i korzystanie z nocnej, tańszej taryfy energii elektrycznej. Bateria w samochodach PHEV pozwala na pełne naładowanie rozładowanego samochodu przez noc. Dwa silniki dają nam także większy zasięg – zasięg samochodów PHEV to suma zasięgu silnika spalinowego oraz silnika elektrycznego. Hybrydy typu plug-in pozwalają nam więc na jazdę tańszą, dłuższą, dynamiczniejszą i bardziej ekonomiczną niż hybrydy HEV, a tym bardziej samochody z silnikami spalinowymi. Zachęcamy do skorzystania z możliwości zarezerwowania jazdy próbnej w Technotop i wyrobienia sobie własnej oceny na temat działania hybryd typu PHEV. 

Jakie auta wyposażone są w silniki hybrydowe plug-in?

Wśród marek oferujących samochody hybrydowe PHEV znajdziemy między innymi Mitsubishi. Jednym z modeli Mitsubishi jest Elipse Cross PHEV produkowany od 2021 roku. Auto łączy cechy sportowego cuple i przestronnego suva. Gwarantuje komfort jazdy dla pięciu pasażerów i duży, 360-litrowy bagażnik. Eclipse Cross posiada dwa silniki elektryczne oraz silnik benzynowy o pojemności 2,4l. Jego łączna moc to 188 koni mechanicznych. Hybryda Mitsubishi to napęd na 4 koła i cicha, bezstopniowa przekładnia automatyczna. To auto ze sportowym zacięciem, które sprawdzi się zarówno w mieście, jak i na trasie. 

Ciekawą ofertę samochodów PHEV posiada także marka KIA. Wśród modeli z hybrydą plug-in znajdziemy KIA CEED KOMBI PHEV, KIA XCEED PHEV oraz KIA Sorento PHEV. KIA CEED KOMBI PHEV to jedna z najtańszych hybryd plug-in dostępnych na rynku – warto wziąć ją pod uwagę, jeśli szukamy jedynego auta rodzinnego. KIA XCEED PHEV będzie świetnym wyborem dla osób dojeżdżających do pracy do 40 km. Z instalacją fotowoltaiczną, auto będzie ekologicznym wyborem nie tylko na co dzień, ale też na dłuższe trasy. KIA Sorento PHEV to natomiast bardzo komfortowa, ekologiczna i oszczędna opcja dla każdego, kto takim samochodem chciałby poruszać się głównie po mieście.

Czy technologia hybrid plug-in zwiększa awaryjność?

Jak każda nowa technologia, hybryda plug-in budzi wiele pytań i wątpliwości w temacie awaryjności. Czy jest się jednak czego obawiać? Rzeczywiście, jak często bywa w przypadku zupełnie nowych rozwiązań, początkowo producenci zaliczyli kilka wpadek. Problemy jednak udało się bardzo szybko wyeliminować i obecnie awaryjność hybryd plug-in nie odbiega od awaryjności samochodów z silnikami spalinowymi

Należy pamiętać, że w autach hybrydowych PHEV następuje dość szybka degradacja akumulatorów – jest to zjawisko zupełnie normalne. Zazwyczaj po przejechaniu ok. 200 000 km akumulatory tracą 20-30% sprawności i producenci przyznają to otwarcie. Poza tym jednak takie samochody nie generują żadnych dodatkowych kosztów, które mogłyby sprawić, że ich zakup przestałby być opłacalny.